Regen, nachtbussen en eten - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Diane - WaarBenJij.nu Regen, nachtbussen en eten - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Diane - WaarBenJij.nu

Regen, nachtbussen en eten

Door: blommd

Blijf op de hoogte en volg Diane

08 Juli 2012 | Brazilië, Curitiba

Hola todo,

We zijn in Brazilie aangekomen, we dachten aan zonovergoten stranden, vriendelijke mensen en palmbomen.....nou dit plaatje klopt dus niet helemaal....het regent hier al sinds we aangekomen zijn, de mensen zijn een stuk minder vriendelijk dan in Argentinie (ws. ook wel omdat wij hun totaal niet snappen en hun ons ook blijkbaar niet, net over de grens en ze snappen geen woord spaans....)
Maar om door te gaan waar we waren gebleven. ´s Avonds heerlijk gegeten, een Broquette, spies met overheerlijk vlees, zoals vlees echt hoort te zijn...natuurlijk weer veels te veel gegeten maar zooooo lekker. Na een heerlijke nacht slapen hebben we ´s ochtends de tassen weer gepakt om weer door te gaan naar de volgende plaats, Puerto Iguazu. Een lange busrit voor de boeg, 26u in totaal. We hadden Cama stoelen geboekt, heerlijk, deze kunnen net iets verder naar achter dan de semi-cama en je hebt dan echt een eigen stoel zeg maar, alles is iets ruimer en luxer dan de semi cama. En aangezien we een lange rit voor de boeg hadden vonden we dat we dit wel verdiend hadden....De bus zou maar tot Posadas gaan en dan moesten we daar een andere bus boeken die ons tot Puerto Iguazu zou brengen (nog een kleine 4u verder).De service was top, we kregen een aantal maaltijden, de films waren moeilijk te verstaan dus maar 2 films gekeken op de Ipod van Diane en toen lekker gaan slapen.....na een uur wakker geworden, het leek net een sauna in de bus, voor de zekerheid hadden we extra lagen aangetrokken, meestal is het behoorlijk fris in nachtbussen, nou in deze dus niet, steeds weer laagje uit, tot we in een hempje en broek zaten, wat een warmte. ´s Ochtends gevraagd of de kachel zachter kon, zegt de beste man dat we over een paar minuten in Posadas aankomen.....juist....
In Posadas hadden we iets meer dan een uur voordat de volgende bus zou vertrekken, tassen ergens gedropt en naar een supermarkt die naast het busstation lag gegaan, hier spullen gehaald om guacamole te maken, heerlijk. De bus vertrok netjes op tijd, ookal was het maar een rit van een paar uur we waren er al snel klaar mee.....de bus zat porima maar toch zaten we niet lekker en deze rit leek langer te duren dan de rit van 21u daarvoor, drama! Het zonnetje scheen wel dus dat was een pluspunt. In Puerto Iguazu aangekomen werden we gevraagd of we al een hostel hadden geboekt, die man had kaartjes van het hostel waar we heen wilden, hem dus maar gevolgd, het zou een nieuw hostel zijn (ook volgend de LP) maar verder dan de lobby wilden we eigenlijk niet, toch een kamer bekeken, ze vroegen er ARS180 voor (bijna 40 euro!) het tapijt was half vergaan, de kamer niet al te schoon en het zwembad werd net gereinigd....juist...dus maar besloten nog even verder te kijken, hoewel we het liefst de tassen wilden neergooien en gaan liggen....Na even zoeken toch een leuk hostel gevonden, met een badkamer zo groot als een postzegel maar schoon en een nette ruime kamer. Voordeel van buiten het seizoen reizen is dat er altijd wel kamers vrij zijn, in dit hostel waren we zelfs alleen, lekker rustig.
´s Avonds lekker op het terras gezeten en genoten van een paar coctails.
De volgende dag was het dan eindelijk zover, de Iguazu Watervallen, we zijn zoooo benieuwd hoe het is. In de stad hebben we een busticket gekocht en een ticket voor een speedboottocht bij de watervallen. Na een korte rit vanuit de stad (45min) zijn we bij het park aangekomen. Ook hier zijn de prijzen weer hoger dan de LP aangegeven heeft maarja....We besluiten eerst de watervallen vanaf boven te bekijken en dan langzaam aan naar beneden te gaan.
Ze hebben verschillende routes uitgezet waar je kans hebt om foto´s te maken en mooie uitzichten hebt over de watervallen. Zodra we zicht hebben op de eerste paar watervallen valt onze mond open, wat is dit MOOI!! In totaal zijn er 275!! watervallen bij elkaar dus waar we ook kijken zien we watervallen. Wat een bizar iets eigenlijk....We maken de ene foto na de andere en bij de route die dichter bij de watervallen loopt worden we al snel zeiknat van al het water, mijn camera heeft het erg moeilijk mee....hmmm hopen dat ie het blijft doen. Hierna maar de speedboottocht gaan doen....we moeten een pad af naar beneden, hier krijgen we een reddingsvest aan en een waterdichte tas voor de rugzak. We kijken naar de andere boten die er varen....ziet er leuk uit. Als de boot aanlegd en de mensen uitstappen zijn ze stuk voor stuk allemaal compleet doorweekt....hmm we hopen dat we toch wel nog een beetje droog blijven....Terwijl we de boot oplopen wordt er al gefilmd, dit betekend vast niet veel goeds....we krijgen instructies dat we nu nog wel wat foto´s kunnen maken maar de camera´s straks moeten opbergen. oke we zijn er klaar voor. We varen naar de Garganta del Diablo (duivels keel)wat een water komt hier naar beneden, niet normaal....maar als dit alles is valt het boottochtje welw at tegen....dan gaan we de andere kant op, hier hebben we eerder met verbazing naar staan kijken met hoeveel kracht het water naar beneden komt, en ja de speedboot gaat er vlak langs, maar nog worden we niet echt nat, maar dan trekken de mannen van de boot een waterdicht pak aan, de camera gaat in een waterdichte koker, oke nu gaat het dus gebeuren, nog een keer varen ze naar de waterval toe en hoeveel we ook proberen onze ogen open te houden, dit is onmogelijk door de hoeveelheid water die op ons afkomt....ja nu zijn we compleet nat....nog een keer de andere waterval langs, waar we praktisch onderdoor gaan.....GEWELDIG!! Ja daar willen we wel een fimpje van!
Doorweekt en al zijn we naar het laatste stuk van het park gegaan, naar Gargante del Diablo, om deze van bovenaf te zien, eerst moeten we een kleine kilometer lopen over metalen loopbruggen, we horen het geraas van het water al, wauw wat een uitzicht en wat een geluid!!! Nog maar en stuk of 50 foto´s gemaakt.....
Na een hele dag in het park weer met de bus terug naar de stad gegaan, lekker gegeten bij een wokrestaurant en de tassen weer ingepakt voor de volgende dag.

De bus naar Foz de Igauzu gepakt, de grensformaliteiten gingen snel en zonder problemen, even en formuliertje invullen, wat korte vragen en weer een stempel erbij!
Alleen beetje jammer is dat het KEIhard regent...... bij de grens moeten we even wachten op de volgende bus die naar de stad gaat, gelukkig kunnen we droog staan....
De buschauffeur geeft netjes aan waar we eruit moeten (dat gaat in NL vaak toch wel anders...) we kunnen onze tassen bij een winkeltje achterlaten voor de rest van de dag, gelukkig, en we gaan op zoek naar bustickets. We schikken evn voor de prijs van de bustickets, maarja we moeten toch verder....na tickets te hebben gekocht hebben we ons maar schuilgehouden voor de regen in een groot winkelcentrum. ´s Middags even een fimpje gepakt. Om 18u moesten we de tassen weer ophalen, vanuit hier de bus weer gepakt naar een ander busstation en daar moesten we nog 3 u wachten, dus hebben we ons maar geinstalleerd in een restatuarant met een boek.
De bus viel alles mee, de stoelen konden redelijk naar achter en ookal was de bus helemaal vol was het lekker rustig. Beetje jammer dat ik me niet echt lekker voelde....weinig geslapen en zodra we in Cubitiba aangekomen waren op zoek gegaan naar een wc. Het plan was om een treinrit te maken en dan ´s avonds weer een nachtbus te nemen, maar ik wilde alleen maar slapen....besloten een hostel te zoeken en 1 dag hier te blijven. Om 07.30u aangekomen in het hostel, ziet er netjes uit, en het heeft een goed bed, totdat ik ga liggen, het piept en kraakt en voelt keihard aan maar ik ben allang blij dat ik kan liggen en kan gaan slapen. Wendy heeft zich vandaag zelf beziggehouden, ik heb tot 15.00u geslapen......en nog voelde ik me beroerd....nog maar wat pilletjes erin en naar de mall gegaan. Met veel pijn en moeite wat te eten naar binnen gewerkt....waarom heb ik dit toch altijd op vakantie...?? Het heeft de hele dag alleen maar geregend.....hopen op beter weer morgen.
Vandaag was het plan om een treinrit te maken, maar besloten dit niet te doen door het slechte weer, en aangezien we weer door de wekkers heengeslapen waren.....oke, plan voor vandaag, de stad bekijken en wachten tot onze bus vertrekt (22u vanavond). Het weer wordt in het begin van de middag iets beter, de zon komt zelfs wat te voorschijn.....

Even bellen met het thuisfront en dan gaan we straks weer voor 11u in de bus. De plannen zijn weer gewijzigd, we wilden een paar dagen aan het strand gaan liggen maar aangezien het weer niet zo lekker is hier gaan we een ander rondje maken in Uruguay, maar dat volgt de volgende keer....

Hasta Luego!

• 08 Juli 2012 - 19:16

Teresa:

Hey Diane, wat een avonturen weer! Die watervallen klinken prachtig! Geniet ervan!

• 14 Juli 2012 - 13:35

Lin:

Jeetje wat gaaf zeg. Wen heb jij nou ook is duuuiiizend foto's gemaakt of wah? xD hihihi veel pleziiierrr en hopen op mooier weer ;)